ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΣΑΡΙΤΣΑΝΗΣ
Θέμα: «Παιδευτική διαδικασία και ανάπτυξη της συναισθηματικής και κοινωνικής νοημοσύνης των παιδιών μας στις μέρες της προσωρινή αναστολή λειτουργίας των σχολικών μονάδων»
Email επικοινωνίας με το Σχολείο αυτές τις μέρες: tsaritsanisd@gmail.com
Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες, το τελευταίο χρονικό διάστημα καλούμαστε ως πολίτες να αντιμετωπίσουμε μια εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση που πλήττει τη χώρα μας και σχεδόν ολόκληρο τον πλανήτη. Η επικινδυνότητα της κατάστασης αυτής επέφερε αλλαγές και ανατροπές σε όλους τους τομείς της καθημερινής ζωής, τόσο της δικής μας όσο και των παιδιών μας. Μια από αυτές είναι η προσωρινή αναστολή λειτουργίας των σχολικών μονάδων και η παραμονή των παιδιών στο σπίτι. Για να μην αποκοπούν τα παιδιά από την μαθησιακή διαδικασία το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων οργανώνει διάφορες τακτικές. Εμείς, ως εκπαιδευτικοί του Δημοτικού Τσαριτσάνης, είμαστε καθημερινά ανεξάρτητα ώρας σε έναν εσωτερικό διάλογο μεταξύ μας αξιοποιώντας όλα τα μέσα της τεχνολογίας, που ως στόχο έχει τη διατήρηση της επικοινωνίας των παιδιών και των γονιών με το σχολικό περιβάλλον. αξιοποιώντας τις σύγχρονες τεχνολογίες. Στο πλαίσιο αυτό δημιουργήσαμε και τις ηλεκτρονικές τάξεις του Σχολείου μας, στις οποίες γράφτηκαν δυστυχώς μόνο κάποιοι μαθητές μας. Για τη δημιουργία μαθητικών λογαριασμών και την είσοδο στις ηλεκτρονικές τάξεις, επειδή το σχολικό δίκτυο παρουσιάζει κάποια δυσλειτουργία λόγω του μεγάλου αριθμού χρηστών, απαιτείται από την πλευρά όλων υπομονή και επιμονή αλλά και ψυχραιμία. Οι κρίσεις, κατακρίσεις και τα εύκολα συμπεράσματα σε βάρος των εκπαιδευτικών δεν βοηθάνε κανέναν. Από τις δυσλειτουργίες δεν εξαιρούνται ούτε οι σχολικές μονάδες που το χρησιμοποιούν και σε υπηρεσιακό επίπεδο. Επαναλαμβάνω ότι θέλοντας να διατηρήσουμε την επικοινωνία μαζί σας και έχοντας υπόψη μας την ανωτέρω δυσλειτουργία δημιουργήσαμε νέα ηλεκτρονοκή διεύθυνση και αυτήν παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε: tsaritsanisd@gmail.com για την επικοινωνίας με το Σχολείο. Αναρτήσαμε στους ιστοτόπους του Σχολείου μας πλούσιο παιδαγωγικό - διδακτικό υλικό για όλους τους μαθητές, τους οποίους καλούμε να το αξιοποιήσουν.
Παράλληλα, όμως, με όλα τα παραπάνω, η ορθή διαχείριση της κρίσης που ταλανίζει και τη χώρα μας προσφέρει και αυτή άπειρες ευκαιρίες που θα βοηθήσουν τα παιδιά μας να αναπτύξουν σε μεγάλο βαθμό τη συναισθηματική και κοινωνική νοημοσύνη τους, αρετές απαραίτητες για την υγιή ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους και για την αποτελεσματική λειτουργία και δράση τους πρωτίστως ως κοινωνικών υπάρξεων.
Πώς θα επιτευχθούν αυτά;
- Ενημερώνουμε τα παιδιά για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στη χώρα μας και για τις αιτίες που την προκάλεσαν ( πιο αδρά στις μικρές ηλικίες, πιο αναλυτικά στις μεγαλύτερες), με μεγάλη προσοχή, έτσι ώστε να αντιληφθούν τον κίνδυνο, χωρίς όμως να πάθουν πανικό. Εδώ μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και τα εξής ενδεικτικά βίντεο:
https://www.youtube.com/watch?v=AKDSPfb85i4&feature=emb_share&fbclid=IwAR2EudZSYsZxSj62ATRyxw_nJY8zf6SMck7ci5JVIGVKKWwmaBj3BpvLtA
https://www.youtube.com/watch?v=tNBPcU2j65s&feature=share&fbclid=IwAR16bnn1qfumtOh-C8ARBRhuzcgERHFFGSfpfLJuN-HpQiR-uhAINSMpdZw.
Είναι απαραίτητο τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν ότι η ζωή δεν έχει μόνο ευχάριστη όψη, να ζυμωθούν με τις δυσκολίες, να εξοικειωθούν με τα προβλήματα, για να χαλυβδώσουν τον χαρακτήρα τους και να αποκτήσουν άμυνες, ώστε να μπορέσουν αργότερα να διαχειριστούν με υγιή και ισορροπημένο τρόπο τις ποικίλες εμπειρίες τους.
- Εξηγούμε στα παιδιά ότι, για να αντιμετωπίσουμε αυτή την κατάσταση, οφείλουμε να προβούμε σε συγκεκριμένες ενέργειες όπως τακτικό και σχολαστικό πλύσιμο χεριών κλπ. . Τους επισημαίνουμε το γεγονός ότι τώρα η ζωή μας πρέπει να διέπεται από κανόνες τους οποίους έχουμε ΧΡΕΟΣ να τηρούμε ευλαβικά. Η συμμόρφωση με τις οδηγίες, η απαρέγκλιτη τήρηση των κανόνων και γενικότερα η πειθαρχία και η αυτοπειθαρχία είναι αξίες ανεκτίμητες, καθώς αποτελούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις τόσο για την ατομική εξέλιξη όσο και για την ομαλή λειτουργία του κοινωνικού συνόλου.
- Καθιστούμε σαφές στα παιδιά ότι στο πλαίσιο των συγκεκριμένων ενεργειών στις οποίες πρέπει να προβούμε συγκαταλέγεται και η στέρηση κάποιων αγαπημένων συνηθειών, σημαντικών για μικρούς και μεγάλους. Είναι μια πολύτιμη ευκαιρία να μάθουν τα παιδιά μας ότι, για να πετύχουμε έναν ευρύτερο στόχο, πρέπει να κάνουμε θυσίες και να αφήσουμε τη βολή και την ευχαρίστησή μας κατά μέρος. Τίποτα δεν επιτυγχάνεται εύκολα και αβίαστα. Το αντιστάθμισμα των στερήσεων και των θυσιών μας θα είναι η συμβολή μας στην επίτευξη του στόχου, που στην προκείμενη περίπτωση είναι η Υγεία μας, είναι η Ζωή μας.
- Συζητούμε με τα παιδιά μας για τις έννοιες «ατομική ευθύνη» και «συλλογική συνείδηση». Είναι αναγκαίο τα παιδιά να καταλάβουν ότι όλοι μας είμαστε κρίκοι της ίδιας κοινωνικής αλυσίδας και ότι, αν έστω κι ένας κρίκος χαλάσει, η αλυσίδα καταστρέφεται. Πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι η αδιαφορία, η αμέλεια, η άγνοια, η ανυπακοή, η εγωιστική θεώρηση των πραγμάτων είναι γενικότερα επικίνδυνες συμπεριφορές και ειδικότερα στην παρούσα φάση κυριολεκτικά καταστροφικές, γιατί επηρεάζουν άμεσα τη ζωή όλων μας. Είμαστε όλοι υπεύθυνοι στον βαθμό που μας αναλογεί για την αντιμετώπιση του κοινού κινδύνου και κάθε πράξη μας έχει θετικό ή αρνητικό αντίκτυπο στην επίτευξη του κοινού στόχου. Η καλλιέργεια της έννοιας της προσωπικής ευθύνης τόσο σε ατομικό επίπεδο όσο και στο πλαίσιο της κοινωνικής συνύπαρξης αποτελεί έναν από τους θεμέλιους λίθους της διαμόρφωσης δημοκρατικής συνείδησης.
- Ευαισθητοποιούμε τα παιδιά στις μεγάλες κοινωνικές αξίες της αλληλεγγύης, του σεβασμού στον συνάνθρωπο, της προσφοράς βοήθειας, της αλληλοϋποστήριξης, του ενδιαφέροντος για τον άλλον και της συνεργασίας, οι οποίες σφυρηλατούν δεσμούς αγάπης ανάμεσα στους ανθρώπους. Είναι υψίστης σημασίας να κατανοήσουν τα παιδιά ότι μόνο αν είμαστε ενωμένοι, μπορούμε να υπερκεράσουμε τις δυσκολίες και να αντιμετωπίσουμε με επιτυχία τα προβλήματα που αναφύονται και που αφορούν όλους μας.
Όλα όσα αναφέρθηκαν στα πέντε παραπάνω σημεία είναι θέματα στα οποία δίνουμε ιδιαίτερο βάρος στο Σχολείο μας. Η επέκταση της ενασχόλησης με τα θέματα αυτά και στο σπίτι, τώρα που - λόγω των συνθηκών που διαμορφώθηκαν- υπάρχει και ο χρόνος και η αφορμή, είναι εξαιρετικά σημαντική για τους λόγους τους οποίους εξηγήσαμε παραπάνω και τη σκοπιά αυτή συμπληρώνει αναγκαία και καθοριστικά την παιδευτική διαδικασία.
Σας ευχόμαστε καλή δύναμη , ψυχραιμία και ΕΛΠΙΔΑ.
Ο Δ/ντής